Το απόγευμα της Τρίτης 17 Μαΐου η εικόνα της Παναγίας Σουμελά, σύμβολο του Ποντιακού Ελληνισμού μεταφέρθηκε, από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονα και τον Πρόεδρο του Σωματείου «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ» κ. Γεώργιο Τανιμανίδη, για προσκύνηση, στην πόλη του Ναυπλίου στον εορτάζοντα Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, στον Συνοικισμό Νέο Βυζάντιο.
Η υποδοχή της από το Βέρμιο πραγματοποιήθηκε στο Ναύπλιο από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Αργολίδος κ. Νεκτάριο, τον ιερό κλήρο και πλήθος πιστών. Πραγματοποιήθηκε λιτανευτική πομπή προς τον Ιερό Ναό και ακολούθησε δισαρχιερατικός εσπερινός της Μεσοπεντηκοστής, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Βεροίας κ. Παντελεήμονος και συχγοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Αργολίδος κ. Νεκταρίου.
Μετά το πέρας του εσπερινού ο Μητροπολίτης Βεροίας προσέφερε εκ μέρους του Πανελληνίου Ιδρύματος «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ» μία εικόνα της Παναγίας Σουμελιώτισας στον Μητροπολίτη Αργολίδος Νεκτάριο, ο οποίος ευχαρίστησε με την σειρά του τον Μητροπολίτη Βεροίας κ. Παντελεήμονα και τον Πρόεδρο κ. Γεώργιο Τανιμανίδη για την τιμή που έκαναν να συνοδεύσουν την θαυματουργή εικόνα της Παναγίας.
Το πρωί της επομένης ημέρας (εορτή της Μεσοπεντηκοστής) ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο και εν συνεχεία ανεχώρησε για τη Βέροια.
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΒΕΡΟΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΠΟΔΟΧΗ
Μέ πολλή χαρά μεταφέραμε σήμερα μετά ἀπό πρόσκληση καί παράκληση τοῦ ἱερατικῶς προϊσταμένου τῆς ἐνορίας καί τήν εὐλογία τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἀργολίδος καί προσφιλοῦς ἐν Χριστῷ ἀδελφοῦ κ. Νεκταρίου, στόν ἱερό καί περικαλλῆ ναό τῶν ἁγίων ἰσαποστόλων καί θεοστέπτων βασιλέων Κωνσταντίνου καί Ἑλένης, τήν ἱστορική καί περίπυστο εἰκόνα τῆς Παναγίας Σουμελᾶ, ἀπό τό νέο κατοικητήριό της, τήν ὁμώνυμη Ἱερά Μονή καί τό Ἱερό Προσκύνημά της στό ὄρος Βέρμιο τῆς Ἠμαθίας, γιά νά συμπανηγυρίσει μαζί σας κατά τίς ἑορταστικές καί λατρευτικές ἐκδηλώσεις τῶν Κωνσταντινείων, πρός τιμήν τοῦ προστάτου τῆς ἐνορίας σας, τοῦ ἁγίου Κωνσταντίνου, ἀλλά καί γιά νά λάβετε τή χάρη καί τήν εὐλογία τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου τῆς Σουμελιωτίσσης.
Ὑπάρχουν πολλές καί θαυματουργές εἰκόνες τῆς Παναγίας μας. Ὑπάρχουν πολλές εἰκόνες μέ μεγάλη ἱστορία. Ἡ εἰκόνα ὅμως αὐτή πού θά ἔχετε τήν εὐλογία νά φιλοξενήσετε στόν ναό σας καί νά προσκυνήσετε αὐτές τίς ἡμέρες, ἔχει μία ξεχωριστή ἱστορία καί χάρη.
Κατά τήν παράδοση εἶναι μία ἀπό τίς ἱερές εἰκόνες τῆς Παναγίας μας τίς ὁποῖες ἁγιογράφησε ὁ εὐαγγελιστής Λουκᾶς, μία δηλαδή ἀπό τίς παλαιότερες εἰκόνες τῆς Παναγίας, ἡ ὁποία μέχρι τόν τέταρτο περίπου αἰώνα βρισκόταν στήν Ἀθήνα καί γι᾽ αὐτό ὀνομαζόταν Ἀθηνιώτισσα.
Στά τέλη τοῦ 4ου αἰώνα ἡ εἰκόνα τῆς Παναγίας τῆς Ἀθηνιώτισσας μεταφέρθηκε μέ θαυμαστό τρόπο στόν Πόντο, ὅπου ὁδηγημένοι ἀπό τήν Παναγία δύο Ἀθηναῖοι μοναχοί, οἱ μετέπειτα ἅγιοι Βαρνάβας καί Σωφρόνιος, ἵδρυσαν τή Μονή τῆς Παναγίας Σουμελᾶ, λίγο ἔξω ἀπό τήν Τραπεζοῦντα. Ἡ Μονή αὐτή ἐπρόκειτο νά ἀποτελέσει γιά αἰῶνες τό ἱερώτερο προσκύνημα τοῦ Ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ. Νά γίνει τό κέντρο τῆς ἑνότητός τους. Νά γίνει τό καταφύγιό τους. Νά γίνει ὁ τόπος στόν ὁποῖο προσέτρεχαν σέ ὅλες τίς στιγμές τῆς ζωῆς τους, τῆς προσωπικῆς καί τῆς ἐθνικῆς, στίς χαρμόσυνες καί στίς λυπηρές. Νά γίνει τό μοναστήρι τῆς Σουμελιώτισσας Παναγίας καί ἡ ἱερά καί θαυματουργή της εἰκόνα αὐτά πού κράτησαν τόν Ποντιακό Ἑλληνισμό ὄρθιο σέ ὅλες τίς καταιγίδες πού τόν βρῆκαν στούς αἰῶνες, πού τόν προστάτευσαν ἀπό ὅλες τίς λαίλαπες πού τόν χτύπησαν καί προσπάθησαν νά τόν ἐξαφανίσουν.
Ἡ σκέπη τῆς Παναγίας καί τῆς ἱερῆς καί θαυματουργοῦ εἰκόνος της ἦταν αὐτή πού ἐνίσχυε τόν Ἑλληνισμό τοῦ Πόντου γιά νά ὑπομένει καί γιά νά ἀντέχει στίς δυσκολίες. Ἐνώπιον τῆς Παναγίας καί ἡ ἱστορικῆς εἰκόνος της ἐναπέθεταν οἱ πατέρες μας καί τούς καημούς καί τίς χαρές τους καί ἔβρισκαν παρηγορία καί ἀνάπαυση.
Ἀλλά καί στά δύσκολα χρόνια τῆς σκλαβιᾶς, ἡ Παναγία ἡ Σουμελιώτισσα καί τό μοναστήρι της τούς βοήθησαν νά κρατήσουν τή γλώσσα τους, τήν ἱστορία τους, τήν ἐθνική τους ταυτότητα καί τίς παραδόσεις τους.
Καί ὅταν ἦλθε γιά τόν Ποντιακό Ἑλληνισμό ἡ φοβερή ὥρα τοῦ ξεριζωμοῦ ἀπό τίς πατρογονικές του ἑστίες ἔκρυψαν οἱ τελευταῖοι μοναχοί τήν εἰκόνα τῆς Σουμελιώτισσας στή γῆ, καθώς δέν ἦταν δυνατόν νά τήν πάρουν μαζί τους, προκειμένου νά μήν πέσει στά χέρια τῶν Τούρκων ἀλλά καί ἐλπίζοντας ὅτι θά ἐπιστρέψουν σύντομο στόν τόπο τους.
Ἔφυγαν οἱ Πόντιοι, ἀλλά ἡ ψυχή τους καί ἡ σκέψη τους παρέμενε κοντά στή Μητέρα τους, τήν Παναγία τῆς Σουμελᾶ.
Γι᾽ αὐτό, καί ὅταν οἱ συνθῆκες τό ἐπέτρεψαν, ἐπέστρεψε ὁ μακαριστός ἱερομόναχος Ἀμβρόσιος Σουμελιώτης, γιά νά πάρει τήν εἰκόνα καί νά τήν φέρει μαζί μέ κάποια ἀκόμη ἱερά κειμήλια τοῦ Ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ στήν Ἑλλάδα.
Ἡ μεγάλη ἀγάπη τῶν Ποντίων καί ἡ ἄπειρη εὐλάβειά τους πρός τήν Παναγία καί ἰδιαιτέρως πρός τήν ἱερή καί θαυματουργό εἰκόνα τῆς Σουμελιώτισσας, ἀλλά καί ἡ χάρη τῆς ἴδιας τῆς Παναγίας, δημιούργησε τό νέο θρονί της, τό νέο ἱερό κατοικητήριό της, στό ὄρος Βέρμιο, ὅπου τήν διακονοῦν μέ πολλή ἀγάπη καί αὐταπάρνηση τά μέλη τοῦ Διοικητικοῦ Συμβουλίου τοῦ Σωματείου Παναγία Σουμελᾶ, μέ τίς ἄοκνες προσπάθειες τῶν ὁποίων ἔχει καταστεῖ τό Προσκύνημά της κέντρο τοῦ Ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ, κέντρο στό ὁποῖο συρρέουν οἱ Πόντιοι ἀπό ὁλόκληρο τόν κόσμο, καί ἀνάμεσά τους καί χιλιάδες νέων Ποντίων, στούς ὁποίους προσπαθοῦμε νά μεταλαμπαδεύσουμε τήν ἀγάπη γιά τίς ἀλησμόνητες πατρίδες τοῦ Πόντου καί τόν πολιτισμό τῶν πατέρων μας.
Ἀπό αὐτό τό ἱερό Προσκύνημα τῆς Παναγίας τῆς Σουμελᾶ μεταφέραμε σήμερα τό ἱερό αὐτό κειμήλιο καί θησαύρισμα, τή χαριτόβρυτη καί ἱστορική εἰκόνα τῆς Σουμελιώτισσας, στόν ναό σας, γιά νά εὐλογήσει ὅλους τούς εὐσεβεῖς χριστιανούς τῆς ἐνορίας σας καί τῆς περιοχῆς σας ἀλλά καί ὅλη τήν πόλη καί τήν Ἱερά Μητρόπολή σας.
Σᾶς εὐχαριστοῦμε ἀπό καρδίας γιά τή συγκινητική ὑποδοχή ἀλλά καί γιά τήν εὐλογία σας νά μεταφέρουμε τήν ἱστορική εἰκόνα τῆς Παναγίας Σουμελᾶ στήν Ἱερά Μητρόπολη καί στήν πόλη σας, τό Ναύπλιο, τήν πρώτη πρωτεύουσα τοῦ ἑλληνικοῦ κράτους, καί στόν πανηγυρίζοντα ἱερό ναό τοῦ ἁγίου Κωνσταντίνου.
Εἴμεθα εὐγνώμονες γιά τήν ἀγάπη σας καί τήν πρόσκλησή σας καί δεόμεθα ταπεινῶς στήν Παναγία μας νά σᾶς ἀνταποδώσει τήν ἀγάπη καί τόν σεβασμό σας μέ τή χάρη καί τήν προστασία της, τόσο σέ σᾶς ὅσο καί στόν εὐσεβῆ κλῆρο καί λαό τῆς ἐπαρχίας σας, καί νά σᾶς ἐνισχύει στό πολυεύθυνο καί θεοφιλές ἔργο σας, ὥστε νά συνεχίσετε νά ποιμαίνετε θεαρέστως τόν εὐσεβῆ καί εὐγενῆ αὐτόν λαό πρός δόξαν Θεοῦ καί σωτηρία τῶν ψυχῶν.
ΟΜΙΛΙΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΒΕΡΟΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΓΡΙΑ ΤΗΣ ΜΕΣΟΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ
«Ἡ ἐμή διδαχή οὐκ ἔστιν ἐμή ἀλλά τοῦ πέμψαντός με».
Τετάρτη τῆς Μεσοπεντηκοστῆς, καί εὑρισκόμενοι στό μέσον τῆς μεταπασχαλίου περιόδου ἡ Ἐκκλησία μας μᾶς θυμίζει μία ἄλλη Μεσοπεντηκοστή, τήν ἑβραϊκή, κατά τήν ὁποία ὁ Χριστός ἀνέβη στό ἱερό καί δίδασκε τούς ἀνθρώπους.
Καί καθώς κάποιοι ἀκούοντας τόν Χριστό ἀποροῦσαν πῶς εἶναι δυνατόν νά διδάσκει, ἐφόσον δέν ἔμαθε ποτέ γράμματα, ὁ Χριστός θέλησε νά τούς δώσει μία ἀπάντηση πού θά διέλυε στίς ἀπορίες τους· μία ἀπάντηση πού ἔδινε τό στίγμα, θά λέγαμε, τῆς θέσεώς του στήν Παναγία Τριάδα ἀλλά καί τῆς ἀποστολῆς του στόν κόσμο. Θά ἔδινε ὅμως καί μία ἀπάντηση σέ ὅλους ἐκείνους, οἱ ὁποῖοι βασιζόμενοι στίς γνώσεις τους, στή θέση τους ἤ καί στόν ἐγωισμό τους διδάσκουν ἀφ᾽ ἑαυτῶν.
«Ἡ ἐμή διδαχή οὐκ ἔστιν ἐμή», λέγει ὁ Κύριος. Ὅσα δηλαδή σᾶς διδάσκω δέν εἶναι δικά μου, ἀλλά προέρχονται ἀπό Αὐτόν, ὁ ὁποῖος μέ ἔστειλε πρός ἐσᾶς, μέ ἔστειλε νά σᾶς διδάξω.
Ὁ Χριστός εἶναι ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ. Εἶναι αὐτός πού ἦλθε στόν κόσμο ἀπεσταλμένος ἀπό τόν Θεό-Πατέρα του, γιά νά μᾶς γνωρίσει μέ τή διδασκαλία του τόν Πατέρα του, γιά νά μᾶς γνωρίσει τό θέλημά του καί νά μᾶς ὁδηγήσει κοντά του, ἀποκαθιστώντας τή σχέση μας μαζί του, σχέση ἡ ὁποία εἶχε διαρραγεῖ μέ τήν παρακοή τῶν πρωτοπλάστων καί τήν ἀπομάκρυνση τῶν ἀνθρώπων ἀπό τόν Θεό ἐξαιτίας τῆς ἁμαρτίας.
Ὁ Χριστός ἦλθε στή γῆ καί δίδαξε τούς ἀνθρώπους ἀπό ὑπακοή πρός τόν Θεό-Πατέρα γιά τή σωτηρία μας. Δέν ἦλθε νά μᾶς διδάξει κάτι ἄλλο. Καί ἐπιβεβαίωση αὐτοῦ ἀποτελεῖ ὅτι μετά τήν ὁλοκλήρωση τοῦ ἔργου του ἐπί τῆς γῆς καί τήν εἰς οὐρανούς Ἀνάληψή του, θά ἔλθει, ὅπως λέγει ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, ὁ Παράκλητος, τό Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, τό τρίτο πρόσωπο τῆς Παναγίας Τριάδος, ὁ ὁποῖος θά μαρτυρήσει γιά τόν Χριστό, θά ἐξηγήσει καί θά ἐπιβεβαιώσει ποιός ἦταν, καί θά φωτίσει τούς μαθητές νά κατανοήσουν καί νά βιώσουν ὅσα δίδαξε ὁ Χριστός ἐπί γῆς, ὅλα αὐτά, δηλαδή, γιά τά ὁποῖα ἀποροῦν οἱ Ἰουδαῖοι τῆς σημερινῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς ποῦ τά ἔμαθε ὁ Ἰησοῦς.
Αὐτή τή διδαχή τοῦ Κυρίου μας, ἡ ὁποία εἶναι λόγος Θεοῦ καί εἶναι συγχρόνως καί μάθημα ταπεινώσεως, συνεχίζει ἀνά τούς αἰῶνες νά μεταδίδει ἡ Ἐκκλησία μας στούς ἀνθρώπους. Συνεχίζει νά τήν μεταδίδει ἀναλλοίωτη καί ἀκαινοτόμητη, γιατί ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ δέν εἶναι ἁπλῶς διαχρονικός ἀλλά εἶναι αἰώνιος καί δέν ἔχει ἀνάγκη ἀναπροσαρμογῆς στά σχήματα τοῦ παρόντος κόσμου. Εἶναι χθές καί σήμερα ὁ αὐτός, γιατί ἐκφράζει τήν ἀλήθεια, ἡ ὁποία δέν μεταβάλλεται, καί γιατί προσδιορίζει τή σχέση τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό, ἡ ὁποία ἐπίσης δέν μεταβάλλεται, καθώς ἀφορᾶ τήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου. Καί ὅταν ἡ ψυχή τοῦ ἀνθρώπου εἶναι κοντά στόν Θεό, εἶναι συνδεδεμένη μαζί του, τότε καί ὁ κόσμος ἀλλάζει καί ὁ κόσμος ἁγιάζεται καί θεώνεται.
Αὐτό συνέβη μέ τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο. Αὐτό συνέβη καί συμβαίνει μέ τούς ἁγίους μας, καί γι᾽ αὐτό ἡ Ἐκκλησία μας τούς τιμᾶ καί τούς προβάλλει ὡς πρότυπα τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς, ὡς παραδείγματα ἀνθρώπων οἱ ὁποῖοι διά τῆς ταπεινώσεως καί τῆς ὑπακοῆς στό θέλημα καί τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ ἁγιάσθηκαν καί ἑνώθηκαν μέ τόν Θεό, ἐπιτυγχάνοντας τόν σκοπό τῆς ζωῆς τους, ὁ ὁποῖος εἶναι ἡ σωτηρία.
Ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος καί οἱ ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας διδάσκουν καί ἐμᾶς σήμερα, καί ἡ διδαχή τους δέν εἶναι δική τους, ὅπως ἀκούσαμε νά λέγει καί ὁ Χριστός, ἀλλά εἶναι τοῦ Θεοῦ, γιατί μέ τή ζωή τους μᾶς ἐπαναλαμβάνουν καί μᾶς ὑπομιμνήσκουν ὅσα δίδαξε ὁ Κύριος. Καί μᾶς τό ὑπομιμνήσκουν ἐντονώτερα καί ἐναργέστερα καί μέ τήν παρουσία τῶν ἱερῶν καί χαριτοβρύτων λειψάνων τους καί τῶν ἱερῶν καί θαυματουργῶν τους εἰκόνων.
Μία τέτοια ἱερή καί ἱστορική εἰκόνα, τή θαυματουργό εἰκόνα τῆς Παναγίας τῆς Σουμελᾶ, τήν ἐφέστιο εἰκόνα τοῦ Ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ, μεταφέραμε καί ἐμεῖς κατά τήν χθεσινή ἑσπέρα, μέ τήν ἄδεια καί τήν εὐλογία τοῦ Σεβασμιωτάτου ποιμενάρχου σας, προσφιλοῦς, σεβαστοῦ καί ἀγαπητοῦ ἐν Χριστῷ ἀδελφοῦ, Μητροπολίτου Ἀργολίδος κ. Νεκταρίου, καί μέ τήν εὐκαιρία τῶν ἑορταστικῶν ἐκδηλώσεων τῶν «Κωνσταντινείων», πού πραγματοποιοῦνται στήν ἐνορία σας μέ τή φροντίδα τοῦ ἱερατικῶς προϊσταμένου π. Γεωργίου, πρός τιμήν τῶν προστατῶν τῆς ἐνορίας σας, τῶν ἁγίων θεοστέπτων βασιλέων καί ἰσαποστόλων Κωνσταντίνου καί Ἑλένης.
Τήν μεταφέραμε, ὅπως εἶπα καί χθές, ἀπό τό Ἱερό Προσκύνημα τῆς Παναγίας Σουμελᾶ στό Βέρμιο, τό ὁποῖο ἀποτελεῖ ἐπί ἀρκετές δεκαετίες τό νέο κατοικητήριό της ἀλλά καί τό νέο κέντρο τοῦ Ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ, μετά τόν ἄδικο καί σκληρό ξεριζωμό του ἀπό τίς πατρογονικές του ἑστίες.
Τήν μεταφέραμε, γιά νά λάβετε καί σεῖς τή χάρη καί τήν εὐλογία τῆς Παναγίας Μητέρας μας, ἡ ὁποία μέ τή σιωπή της μᾶς ὑπενθυμίζει αὐτό πού μᾶς δίδαξε καί μέ τόν λόγο της στόν γάμο τῆς Κανᾶ, «αὐτοῦ ἀκούετε», νά ἀκοῦμε δηλαδή τόν Υἱό της, τόν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστό.
Μᾶς ὑπενθυμίζει ὅμως καί μέ τήν ἱερή καί ἱστορική της εἰκόνα καί τήν πίστη τῶν πατέρων μας, πού παρά τίς δυσκολίες καί τούς διωγμούς καί τίς κακουχίες πού ὑπέστησαν, τήν διατήρησαν, θυσιάζοντας ἀκόμη καί τή ζωή τους, γιά νά εἴμαστε ἐμεῖς σήμερα ἐλεύθεροι καί νά πιστεύουμε στόν Χριστό.
Εὐχαριστώντας γιά ἄλλη μία φορά καί ἐκ μέρους τοῦ Προέδρου καί τοῦ Συμβουλίου, τόν Σεβασμιώτατο Ἅγιο Ἀργολίδος ἀλλά καί τόν π. Γεώργιο γιά τήν εὐγενῆ πρόσκληση καί τή φιλοξενία εὔχομαι ταπεινά ἡ χάρη τῆς Παναγίας τῆς Σουμελιώτισσας νά σᾶς προστατεύει, καί τήν ἐνορία σας καί τόν καθένα σας προσωπικά, καί νά ἐνισχύει καί νά ἐνδυναμώνει τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη σας στή θεοφιλῆ ποιμαντορία του, ἰδιαίτερα τήν περίοδο αὐτή πού εἶναι μία περίοδος, ὅπως ὅλοι γνωρίζουμε, δύσκολη, καί μέ τόν κορωνοϊό, πού τόσα προβλήματα προέκυψαν, καί μέ τά ἀκούσματα πολέμων καί δυσκολιῶν. Ἐμεῖς καταφεύγουμε στήν Παναγία μας καί ὁ ποιμενάρχης σας ἀντλεῖ ἀπό ἐκεῖ δύναμη καί κουράγιο καί σέ Ἐκείνη ἐναποθέτει ὅλα του τά προβλήματα. Εὐχόμεθα ταπεινῶς ἡ χάρη τῆς Παναγίας μας νά τόν ἐπισκιάζει σέ ὅλη του τή ζωή. Ἀμήν.