Την Τρίτη 19 Ιουνίου το εσπέρας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρικό εσπερινό για την εορτή του Αγίου Νικολάου Καβάσιλα στο ομώνυμο χωριό Ημαθίας.
Ανήμερα της εορτής του Αγίου Νικολάου ο Σεβασμιώτατος λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η Ομιλία του Σεβασμιωτάτου στον Εσπερινό :
«Εὐάρεστος Θεῷ γενόμενος ἠγαπήθη».
Ὁ στίχος αὐτός ἀπό τή Σοφία Σολομῶντος πού ἀκούσαμε πρό ὀλίγου ἰσχύει, ἀδελφοί μου, ἀπολύτως καί γιά τόν ἑορταζόμενο καί τιμώμενο, ἰδιαιτέρως ἀπό τήν ἐνορία σας, ἅγιο Νικόλαο Καβάσιλα. Ἀναδείχθηκε, λέγει ὁ σοφός Σολομῶν, εὐάρεστος στόν Θεό καί γι᾽ αὐτό ὁ Θεός τόν ἀγάπησε.
Ὅλοι ἐπιθυμοῦμε καί ἐπιδιώκουμε νά εἴμαστε εὐάρεστοι στούς ἀνθρώπους. Ὅλοι ἐπιθυμοῦμε νά ἔχουμε καί νά ἀπολαμβάνουμε τήν ἀγάπη τους.
Καί εἶναι φυσικό, γιατί ζοῦμε ἀνάμεσα στούς ἀνθρώπους, συνεργαζόμαστε καί συμπορευόμαστε μαζί τους στή ζωή, καί ἔχουμε ἀνάγκη καί τήν ἐπιδοκιμασία καί τήν ἐπιβεβαίωσή τους γιά νά συνεχίσουμε τόν ἀγώνα τῆς ζωῆς μας.
Γι᾽ αὐτό καί καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια γιά νά γίνουμε ἀρεστοί καί ἀγαπητοί στούς συνανθρώπους μας. Φροντίζουμε νά ἱκανοποιοῦμε τίς ἐπιθυμίες τους, νά τούς περιβάλλουμε μέ τήν ἀγάπη μας καί νά ἐκφράζουμε μέ κάθε τρόπο τόν σεβασμό καί τήν τιμή μας στά πρόσωπά τους. Μερικές φορές μάλιστα, προκειμένου νά ἱκανοποιήσουμε κάποιους ἀνθρώπους καί νά γίνουμε ἀρεστοί ἐνώπιόν τους, δέν διστάζουμε νά κάνουμε ἀκόμη καί παραχωρήσεις ἀπό τίς ἀρχές μας, ἀπό τίς πεποιθήσεις μας καί ἀπό τά πιστεύω μας.
Ἄν ὅμως τά κάνουμε ὅλα αὐτά γιά χάρη τῶν συνανθρώπων μας, ἡ ἀγάπη τῶν ὁποίων εἶναι πρόσκαιρη καί πολλές εὐμετάβλητη, τί κάνουμε, ἀδελφοί μου, γιά χάρη τοῦ Θεοῦ; Πόσο μᾶς ἐνδιαφέρει καί πόσο μᾶς ἀπασχολεῖ νά εἴμαστε εὐάρεστοι σέ Ἐκεῖνον πού εἶναι ὁ Δημιουργός καί Πατέρας μας καί πόσο θέλουμε νά ἔχουμε τήν ἀγάπη του;
«Εὐάρεστος Θεῷ γενόμενος ἠγαπήθη», ἀκούσαμε τόν σοφό Σολομώντα νά λέγει γιά τόν ἑορταζόμενο ἅγιο Νικόλαο Καβάσιλα.
Πῶς ὅμως ἔγινε ὁ ἅγιος Νικόλαος εὐάρεστος στόν Θεό καί πῶς ἐπέτυχε νά ἀγαπηθεῖ ἀπό Αὐτόν; Καί ἀκόμη πῶς μποροῦμε νά γίνουμε καί ἐμεῖς εὐάρεστοι στόν Θεό;
Ὁ τρόπος εἶναι, ἀδελφοί μου, κατά βάσιν ὁ ἴδιος μέ αὐτόν πού χρησιμοποιοῦμε γιά νά γίνουμε ἀρεστοί στούς ἀνθρώπους. Εἶναι ἡ προσπάθειά μας νά κάνουμε στή ζωή μας ὅ,τι εὐχαριστεῖ καί εὐαρεστεῖ τόν Θεό. Αὐτό δέν κάνουμε καί γιά τούς ἀνθρώπους;
Καί ἄν εἴμαστε πρόθυμοι νά τό κάνουμε γιά τούς ἀνθρώπους πού εἶναι ἴδιοι μέ ἐμᾶς, πού εἶναι «ὁμοιοπαθεῖς ἡμῖν», πού πολλές φορές αὐτό πού τούς ἀρέσει καί τούς ἱκανοποιεῖ δέν εἶναι οὔτε ὠφέλιμο οὔτε συμφέρον γιά ἐμᾶς τούς ἴδιους, δέν ἀξίζει πολύ περισσότερο νά προσπαθοῦμε νά τό κάνουμε γιά τόν Θεό, στόν ὁποῖο ὀφείλουμε τά πάντα καί ὁ ὁποῖος ὑπόσχεται τά οὐράνια καί αἰώνια ἀγαθά, πού ὑπερβαίνουν κάθε ἀνθρώπινη φαντασία, σέ ὅσους τόν ἀγαποῦν;
Ἀσφαλῶς, ἀδελφοί μου, καί ἀξίζει νά προσπαθοῦμε νά εἴμαστε εὐάρεστοι ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, ὅπως ἔκανε καί ὁ ἅγιος ὁ Νικόλαος Καβάσιλας.
Καί πῶς τό ἐπέτυχε; Ἄς ἀκούσουμε τόν σύγχρονό του καί φίλο του ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ νά τό περιγράφει. Εὐάρεστος στόν Θεό γίνεται, λέγει ὁ ἅγιος Γρηγόριος, ἐκεῖνος πού προσβλέπει στόν Θεό καί τό ἔλεός του καί τά μάτια του εἶναι ἀφοσιωμένα στόν Θεό καί δέν παρεκκλίνουν στά θεάματα τοῦ κόσμου.
Εὐάρεστος στόν Θεό εἶναι ἐκεῖνος, συνεχίζει, πού ἔχει ἀνοικτά τά αὐτιά του στά θεῖα διδάγματα, πού δέν τά ἀκούει ὅμως μόνο καί στή συνέχεια τά ξεχνᾶ, ἀλλά προσπαθεῖ καί ἀγωνίζεται νά ἐφαρμόσει στή ζωή του τό θέλημα καί τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ.
«Ὁ ἔχων τάς ἐντολάς μου καί τηρῶν αὐτάς, ἐκεῖνός ἐστιν ὁ ἀγαπῶν με· ὁ δέ ἀγαπῶν με ἀγαπηθήσεται ὑπό τοῦ Πατρός μου, καί ἐγώ ἀγαπήσω αὐτόν».
Αὐτός πού τηρεῖ τίς ἐντολές μου, λέγει ὁ Χριστός, αὐτός μέ ἀγαπᾶ. Καί αὐτόν πού μέ ἀγαπᾶ θά τόν ἀγαπήσει καί ὁ Πατέρας μου καί θά τόν ἀγαπήσω καί ἐγώ.
Αὐτό ἔκανε, ἀδελφοί μου, στή ζωή του ὁ ἅγιος Νικόλαος ὁ Καβάσιλας. Ἔζησε μέ μοναδική μέριμνα καί φροντίδα νά τηρεῖ τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ. Ἔζησε προσηλωμένος στήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, παρότι ζοῦσε μέσα στόν κόσμο καί παρότι θά μποροῦσε νά ἀπολαμβάνει τή δόξα καί τίς τιμές τοῦ κόσμου καί τῶν ἰσχυρῶν τῆς ἐποχῆς του τόσο χάρη στήν καταγωγή του ὅσο καί χάρη στή σπουδαία μόρφωση ἀλλά καί στή σοφία του.
Καί ὅμως ὁ ἅγιος Νικόλαος προτίμησε νά εἶναι ἀρεστός στόν Θεό μέ τήν προσήλωσή του στό θέλημά του, μέ τήν καθαρότητα τῆς ζωῆς του καί μέ τήν ἀγάπη του σέ Αὐτόν. Καί γι᾽ αὐτό ἀγαπήθηκε ἀπό τόν Θεό πού τόν ἁγίασε καί τόν ἀνέδειξε, ὥστε νά τιμᾶται καί νά δοξάζεται καί στή γῆ καί στόν οὐρανό, ἀλλά συγχρόνως καί νά ἀποτελεῖ παράδειγμα καί γιά ὅλους ἐμᾶς, οἱ ὁποῖοι πολλές φορές ταλαντευόμαστε μεταξύ τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ καί τῆς ἀγάπης τῶν ἀνθρώπων.
Ἄς ἀκολουθήσουμε, ἀδελφοί μου, τό παράδειγμα τοῦ ὁσίου Νικολάου τοῦ Καβάσιλα, καί ἄς φροντίζουμε νά ἐφαρμόζουμε στή ζωή μας τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, γιά νά εἴμαστε εὐάρεστοι ἐνώπιόν του καί νά ἔχουμε τήν ἀγάπη του, ὅπως τήν εἶχε καί ὁ ἅγιος πού τιμοῦμε σήμερα, ὁ ὅσιος Νικόλαος ὁ Καβάσιλας.
Ἰδιαίτερα ἡ ἐνορία σας ἀλλά καί ἡ ἐπαρχία μας πού ἔχει τήν τιμή μέσα στούς ἄλλους ἁγίους της νά συγκαταλέγεται καί ὁ ἅγιος Νικόλαος ὁ Καβάσιλας, αὐτός ὁ μεγάλος ἅγιος, αὐτός ὁ μεγάλος Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας μας, πού μέ τή ζωή του, μέ τά συγγράμματά του καί μέ τή σοφία τήν ὁποία διέθετε ἔφθασε στό σημεῖο ἐκεῖνο νά ἀγαπηθεῖ τόσο πολύ ἀπό τόν Θεό. Ἄς προσπαθοῦμε καί ἐμεῖς, ἐπικαλούμενοι τή βοήθεια του καί τήν καθοδήγησή του, ὥστε ἡ ζωή μας νά εἶναι εὐάρεστη στόν Θεό.
Η Ομιλία του Σεβασμιωτάτου στην Θ.Λειτουργία :
«Φιλοσοφίας τῆς θείας γεωργήσας τάς χάριτας, τῆς κεκρυμμένης ἐν Χριστῷ ζωῆς μυσταγωγεῖς τήν λαμπρότητα», ψάλλει ὁ ἱερός ὑμνογράφος πρός τιμήν τοῦ ἑορταζομένου σήμερα ἁγίου Νικολάου τοῦ Καβάσιλα, τόν ὁποῖο τιμοῦμε ἰδιαιτέρως στήν ἐνορία σας.
Καί τόν τιμοῦμε, διότι συνεδύασε στή ζωή του ἁρμονικά τή σοφία τοῦ κόσμου μέ τή σοφία τοῦ Θεοῦ, καί ὄχι μόνο τίς συνεδύασε ἀλλά ἔζησε καί διακόνησε καί μέ τίς δύο τούς ἀνθρώπους.
Εἶναι πολλοί ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι νομίζουν ὅτι ἡ σοφία τοῦ Θεοῦ, ἡ πίστη δηλαδή καί ἡ εὐσέβεια, ἔρχεται σέ ἀντίθεση μέ τή σοφία τοῦ κόσμου, ἀλλά αὐτό δέν ἀληθεύει, ὅπως ἀποδεικνύει μέ τή ζωή του ὁ ἅγιος Νικόλαος ὁ Καβάσιλας. Διότι μπορεῖ ἡ σοφία τοῦ Θεοῦ νά μήν ἔχει τήν ἀνάγκη τῆς ἀνθρωπίνης σοφίας γιά νά ἐκφρασθεῖ, καί γι᾽αὐτό καί ὁ Χριστός ἐπέλεξε ὡς μαθητές καί ἀποστόλους του ταπεινούς καί ἀγράμματους ψαράδες καί ὄχι «σοφούς καί συνετούς», ὅπως γράφει ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Παῦλος, ἀλλά ποτέ δέν ὑπῆρξε ἐμπόδιο στήν ἀπόκτηση τῆς ἀνθρωπίνης σοφίας. Ἄλλωστε «ὁ Θεός ἔδωκεν ἀνθρώποις ἐπιστήμην ἐνδοξάζεσθαι ἐν τοῖς θαυμασίοις αὐτοῦ», ὅπως γράφει τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ στήν Παλαιά Διαθήκη.
Οὔτε ὅμως πάλι ἡ ἀνθρώπινη σοφία καί γνώση ἔγιναν ποτέ ἐμπόδιο σέ ἐκείνους πού ἤθελαν νά ἀποκτήσουν τή θεία σοφία. Διότι ἡ θεία σοφία εἶναι καρπός τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς, καί ἡ ἐν Χριστῷ ζωή εἶναι ἐφικτή ἀπό ὅλους ὅσους τήν ἐπιζητοῦν καί τήν ἐπιδιώκουν. Εἶναι ἐφικτή σέ ὅσους ἐπιθυμοῦν νά τήν ζήσουν, ὅπου καί ἄν ζοῦν, μέ ὅ,τι καί ἄν ἀσχολοῦνται.
Καί αὐτό μᾶς διδάσκει καί ὁ τιμώμενος σήμερα ἅγιος Νικόλαος ὁ Καβάσιλας, ὁ ὁποῖος μεταξύ τῶν ἄλλων ἔγραψε καί μία σπουδαία πραγματεία περί τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς.
Τί μᾶς λέγει, λοιπόν, στό ἔργο του αὐτό ὁ ἅγιος Νικόλαος, γιά τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο μποροῦμε νά ζήσουμε καί ἐμεῖς τήν ἐν Χριστῷ ζωή καί νά ἀποκτήσουμε τή θεία σοφία;
Προϋπόθεση, λέγει, τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς εἶναι ἡ ἀγάπη πρός τόν Θεό. Αὐτός εἶναι ὁ πνευματικός νόμος, τόν ὁποῖο γιά νά ἀκολουθήσει κανείς δέν εἶναι ἀνάγκη νά καταβάλει κόπους, οὔτε ἔξοδα, οὔτε εἶναι ἀνάγκη νά ἀφήσει τή δουλειά του ἤ νά ἀποσυρθεῖ σέ ἀπόμερα μέρη. Μπορεῖς, λέγει ὁ ἅγιος, νά μείνεις στό σπίτι σου καί χωρίς νά χάσεις τά ἀγαθά σου, νά βρίσκεσαι πάντοτε στή μελέτη τοῦ Θεοῦ, στή μελέτη τῆς συγγενείας τοῦ ἀνθρώπου μέ τό θεῖο.
Καί ἡ μελέτη αὐτή ὑποβοηθεῖται καί στηρίζεται ἀπό τήν προσευχή καί ἀπό τή μυστηριακή ζωή, διότι καί οἱ δύο ἑνώνουν τόν ἄνθρωπο μέ τόν Θεό.
Ὁ ἄνθρωπος μπορεῖ νά προσευχηθεῖ παντοῦ, ἐφόσον δέν ὑπάρχει τόπος στόν ὁποῖο νά μήν εἶναι παρών ὁ Θεός, ὁ ὁποῖος εἶναι πιό κοντά σέ ἐκείνους πού τόν καλοῦν, ἀπό ὅσο εἶναι ἡ ἴδια ἡ καρδιά τους.
Ὅταν, λοιπόν, καλοῦμε τόν Θεό μέ τήν προσευχή στήν καρδιά μας, Ἐκεῖνος ἀνταποκρίνεται καί ἔρχεται καί, ἐφόσον εἶναι καθαρή ἡ καρδιά μας, παραμένει μέσα της καί τήν ἁγιάζει καί ἑνώνεται μαζί της μέ τρόπο ἀνάλογο μέ ἐκεῖνο μέ τόν ὁποῖο ἑνώνεται μέ τόν ἄνθρωπο πού μετέχει στό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας.
Τό ζητούμενο γιά νά ἐπιτύχει ὁ ἄνθρωπος νά ζεῖ τήν ἐν Χριστῷ ζωή εἶναι νά διατηρεῖ αὐτή τή σχέση μέ τόν Θεό μόνιμα. Νά μήν εἶναι ἡ ἐπικοινωνία του μέ τόν Θεό στιγμιαία, καί στή συνέχεια νά διακόπτεται καί νά ἀτονεῖ καί στή θέση τοῦ Θεοῦ νά μπαίνει ὁ ἀντίδικός του καί νά καταστρέφει ὅ,τι χάρισε ὁ Θεός στήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου μέ τήν παρουσία του.
Χρειάζεται ἡ ἕνωση τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό νά μήν εἶναι εὐκαιριακή, καί στή συνέχεια ὁ ἄνθρωπος νά ἀπομακρύνεται ἀπό τόν Θεό μέ τίς πράξεις του καί μέ τίς σκέψεις του καί νά ἐπιτρέπει τίς βιοτικές μέριμνες καί φροντίδες, τίς ἁμαρτωλές σκέψεις καί ἐπιθυμίες νά τόν ἀποσποῦν καί νά τόν ἀποξενώνουν ἀπό τόν Θεό.
Καί αὐτό εἶναι ἐκεῖνο γιά τό ὁποῖο θά πρέπει νά προσπαθοῦμε καί νά ἀγωνιζόμασθε στή ζωή μας. Νά μήν ἀπομακρυνόμασθε ἀπό τόν Χριστό, νά μήν χάνουμε τήν ἐπαφή μαζί του, ἀλλά ὅπου καί ἄν βρισκόμασθε, ὅπου καί ἄν κινούμεθα νά διαφυλάττουμε στήν ψυχή μας τήν ἕνωσή μας μαζί του καί νά τήν καλλιεργοῦμε καί νά τήν αὐξάνουμε διά τῆς μυστηριακῆς ζωῆς καί διά τῆς προσευχῆς, ὥστε νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς νά ζοῦμε τήν ἐν Χριστῷ ζωή, ὅπως τήν ἔζησε καί ὁ ἅγιος Νικόλαος ὁ Καβάσιλας, καί νά αἰσθανόμεθα τόν πλοῦτο καί τή χαρά πού αὐτή μᾶς χαρίζει, καί νά ἔχουμε στή ζωή μας καί τή θεία σοφία ἡ ὁποία θά μᾶς κατευθύνει πάντοτε στό ἀγαθό ἀλλά καί στή σωτηρία μας. Τότε μόνο, ἀδελφοί μου, μποροῦμε νά τιμοῦμε τόν ἅγιο Νικόλαο τόν Καβάσιλα, ὁ ὁποῖος μέσα ἀπό τή δική του πνευματική ἐμπειρία ἔγραψε ὅσα ἔγραψε καί συστήνει στόν καθένα μας.
Ἐάν, λοιπόν, θέλουμε νά ζοῦμε μέ τόν Θεό, ἐάν θέλουμε νά ἔχουμε ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό, πρέπει νά ἐφαρμόσουμε ὅλη αὐτή τήν τάξη πού μᾶς συστήνει ὁ ἅγιος Νικόλαος, νά ἔχουμε δηλαδή προσευχή καί ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό ἀνά πᾶσα ὥρα καί στιγμή. Οὔτε στά βουνά πρέπει νά πᾶμε, οὔτε πουθενά ἀλλοῦ, γιατί καί μέσα στό κέντρο τῆς πόλεως νά εἴμεθα μποροῦμε νά ἐπικοινωνοῦμε μέ τόν Θεό, καρδιακά, μυστικά καί νά ἔχουμε αὐτή τήν ἕνωση μαζί του. Ἀμήν.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ