Το απόγευμα της Παρασκευής, 7ης Μαρτίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στην A’ Στάση των Χαιρετισμών της Υπεραγίας Θεοτόκου και κήρυξε τον θείο λόγο στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Χαλάστρας.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο ανέφερε μεταξύ άλλων: «Χαῖρε δι᾽ ἧς ἐγυμνώθη ὁ Ἅδης, χαῖρε δι᾽ ἧς ἐνεδύθημεν δόξαν».
Τήν περασμένη Κυριακή ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς ὑπενθύμισε τή θλιβερή ἐκείνη ἐμπειρία τῶν πρωτοπλάστων, ὅταν ἐξαιτίας τῆς παρακοῆς τῆς μίας καί μοναδικῆς ἐντολῆς πού τούς εἶχε δώσει ὁ Θεός ἐξέπεσαν τῆς θείας του χάριτος καί ἔτσι ἀντελήφθησαν ὅτι ἦταν γυμνοί καί ἀπόβλητοι τοῦ Παραδείσου.
Καί ἐάν ἡ παρακοή ἐγύμνωσε τούς πρωτοπλάστους καί μαζί μέ αὐτούς καί ὅλους ἐμᾶς, πού κληρονομήσαμε τό προπατορικό ἁμάρτημα, ἡ ὑπακοή τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, τῆς Κεχαριτωμένης Κόρης τῆς Ναζαρέτ, στήν πρόσκληση τοῦ Θεοῦ ὄχι μόνο ἄφησε τόν Ἅδη γυμνό ἀπό ὅλους ἐκείνους τούς ὁποίους κρατοῦσε ἀπ᾽ αἰῶνος δεσμίους, ἀλλά καί ἐνέδυσε ὅλους ἐμᾶς, οἱ ὁποῖοι θελήσαμε νά ἀκολουθήσουμε τήν Παναγία Παρθένο στήν πίστη της στόν Θεό ἀλλά καί στόν Υἱό της καί Κύριό μας μέ τή θεία δόξα.
Γι᾽ αὐτό καί δικαιολογημένα ἀκούσαμε ἀπόψε τόν ἱερό ποιητή τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου νά ἐγκωμιάζει τήν Παναμώμητη Παρθένο, τήν Παναγία Μητέρα τοῦ Κυρίου μας λέγοντας: «Χαῖρε δι᾽ ἧς ἐγυμνώθη ὁ Ἅδης, χαῖρε δι᾽ ἧς ἐνεδύθημεν δόξαν».
Πῶς ὅμως ἐγυμνώθη ὁ Ἅδης ἀπό τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο; Ἐγυμνώθη διά τοῦ Υἱοῦ της, τοῦ Σωτῆρος καί Λυτρωτοῦ μας. Ἐγυμνώθη, γιατί ἡ Παναγία Παρθένος μέ τή θέλησή της καί χωρίς νά καθυστερήσει δέχθηκε νά ὑπακούσει στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, δέχθηκε νά γίνει συνεργός τοῦ Θεοῦ στό θαῦμα τῆς θείας οἰκονομίας. Ἐγυμνώθη, γιατί ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος ἐγύμνωσε τόν ἑαυτό της ἀπό τό θέλημά της ἀλλά καί ἀπό τούς φόβους της, καί ἀξιώθηκε νά γίνει Μητέρα τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος γιά χάρη τῶν ἀνθρώπων καί τῆς σωτηρίας τους «ἐταπείνωσεν ἑαυτόν μορφήν δούλου λαβών». Καί δέν κατῆλθε μόνο μέχρι τή γῆ ἀλλά «κατῆλθε μέχρις Ἅδου ταμείων», γιά νά ἐλευθερώσει τούς ἀνθρώπους ἀπό τά δεσμά τῆς ἁμαρτίας καί τοῦ θανάτου. Μέ τήν παρουσία του στόν Ἅδη καί μέ τήν Ἀνάστασή του ὁ Χριστός συνανέστησε καί ἀπελευθέρωσε τούς δεσμίους καί ἐξασφάλισε τήν ἀνάσταση καί γιά ὅλους ὅσους θά τόν πιστεύσουν καί θά τόν ἀκολουθήσουν.
Δέν ἐγυμνώθη ὅμως μόνο ὁ Ἅδης χάρη στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, ἀλλά καί ὅλοι ἐμεῖς «ἐνεδύθημεν δόξαν». Ἀλλά ποιά εἶναι ἡ δόξα τήν ὁποία ἐνδυθήκαμε καί πῶς τήν ἐνδυθήκαμε;
Δόξα εἶναι «ἡ στολή ἡ πρώτη», ἡ στολή τοῦ ἁγίου βαπτίσματος καί ἡ στολή τῆς ἀφθαρσίας μέ τήν ὁποία ἐνδύει κάθε ἄνθρωπο πού πιστεύει σ᾽ Αὐτόν ὁ Κύριός μας. Δόξα εἶναι ἡ τιμή τήν ὁποία μᾶς ἐπεφύλαξε ὀνομάζοντάς μας «τέκνα Θεοῦ». Δόξα εἶναι ἡ χάρη τήν ὁποία προσφέρει σέ ὅσους μέ ταπείνωση καί ὑπακοή ἀκολουθοῦν τό θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Ἡ δόξα αὐτή πού χάρισε σέ ἐμᾶς ὁ Θεός δέν συγκρίνεται φυσικά μέ τή δόξα μέ τήν ὁποία εὑρίσκουμε «πεποικιλμένῃ» τήν Παναγία μας , δέν συγκρίνεται μέ τή δόξα, τήν ὁποία ἀπολαμβάνει ἡ Κυρία Θεοτόκος στόν οὐρανό, πλησίον τοῦ θρόνου τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ της, ἀπολαμβάνοντας ὄχι μόνο «ἅ ὀφθαλμός οὐκ οἶδε καί οὖς οὐκ ἤκουσε καί ἐπί καρδίαν οὐκ ἀνένβη», ἀλλά καί τούς ὕμνους καί τή δοξολογία πού τῆς προσφέρουν νύκτα καί ἡμέρα καί οἱ ἅγιοι ἄγγελοι ἀλλά καί ἐμεῖς οἱ χοϊκοί ἄνθρωποι.
Αὐτό κάναμε καί ἐμεῖς ἀπόψε, πρώτη Παρασκευή τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, πρώτη Παρασκευή τῶν Χαιρετισμῶν, ψάλλοντας τήν πρώτη στάση τῶν Χαιρετισμῶν της καί ἐπαναλαμβάνοντας πρός τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο τά «χαῖρε» τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου: «Χαῖρε δι᾽ ἧς ἐγυμνώθη ὁ Ἅδης, χαῖρε δι᾽ ἧς ἐνεδύθημεν δόξαν».
Ἀλλά γιά νά εἶναι εὐάρεστα τά «χαῖρε» μας πρός τήν Παναγία Παρθένο, τήν Κυρία Θεοτόκο, θά πρέπει νά συνοδεύονται ἀπό τήν ὑπακοή μας στό θέλημα τοῦ Υἱοῦ της. Διότι δέν ἔχει νόημα νά ὑμνοῦμε τήν Παναγία μας ἤ νά ζητοῦμε τή βοήθειά της, ἐάν ἡ ζωή μας καί ἡ συμπεριφορά μας δέν ὁμοιάζει καθόλου μέ τή δική της ζωή· ἐάν ἡ ζωή μας καί ἡ συμπεριφορά μας δέν ἐναρμονίζεται μέ τίς ἐντολές τοῦ Κυρίου μας· ἐάν ἡ ζωή μας καί ἡ στάση μας δέν εἶναι ζωή ταπεινώσεως ἔναντι τοῦ Θεοῦ.
Γι᾽ αὐτό καθώς διανύουμε τό στάδιο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, πού εἶναι στάδιο πνευματικῶν ἀγώνων, νηστείας, ἐγκρατείας καί μετανοίας, ἄς ἀγωνισθοῦμε, ζητώντας καί τή βοήθεια τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, νά ἀποκτήσουμε τήν ταπείνωση καί νά ζοῦμε μέ ὑπακοή στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, ὅπως ἔζησε καί ἡ Παναγία Παρθένο, τήν ὁποία ὑμνήσαμε ἀπόψε ἐδῶ στόν ναό της.
