Την Πέμπτη 13 Μαρτίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Καί εἰς ἕνα Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, τόν Υἱόν τοῦ Θεοῦ». Πρόκειται για την έκτη ομιλία της νέας χρονιάς με θέμα το «Σύμβολο της Πίστεως», καθώς φέτος συμπληρώνονται 1700 χρόνια από τη σύγκληση της Α´ Οικουμενικής Συνόδου.
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Στό πρῶτο ἄρθρο τοῦ Συμβόλου τῆς πίστεως οἱ ἅγιοι καί θεοφόροι Πατέρες τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου διατύπωσαν συνοπτικά τά βασικά χαρακτηριστικά τοῦ ἑνός καί μόνου ἀληθινοῦ Θεοῦ στόν ὁποῖο πιστεύουμε. Ὁ Θεός γιά τήν ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας εἶναι ἕνας, συγχρόνως ὅμως εἶναι καί Τριαδικός. Εἶναι «Μονάς ἅμα καί Τριάς», καί αὐτό ἀποτελεῖ τό βασικότερο δόγμα τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὁ Θεός εἶναι ἕνας κατά τήν οὐσία ἤ κατά τή φύση του, εἶναι ὅμως Τριαδικός κατά τά πρόσωπα ἤ τίς ὑποστάσεις του.
Ἡ Τριαδικότητα τοῦ Θεοῦ δέν εἶναι ἀνθρώπινη ἐφεύρεση ἀλλά θεία ἀποκάλυψη. Τά τρία πρόσωπα ἤ ὑποστάσεις τοῦ Θεοῦ μαρτυροῦνται ἤδη στήν Παλαιά Διαθήκη, ὅταν ὁ πατριάρχης Ἀβραάμ φιλοξένησε τρεῖς ἀγγέλους. Σύμφωνα μέ τούς ἑρμηνευτές οἱ ἄγγελοι αὐτοί ἦταν τά τρία πρόσωπα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, οἱ τρεῖς ὑποστάσεις, ὁ Πατήρ, ὁ Υἱός καί τό Ἅγιο Πνεῦμα, καί γι᾽ αὐτό ἡ Παναγία Τριάς ἀπεικονίζεται στή χριστιανική ἁγιογραφία μέ τήν παράσταση τῆς φιλοξενίας τοῦ Ἀβραάμ.
Ἡ Τριαδικότητα τοῦ Θεοῦ ὅμως δέν καταργεῖ ἐπ᾽ οὐδενί τήν ἑνότητα τῶν τριῶν προσώπων καί τή μοναδικότητα τοῦ Θεοῦ, ἡ ὁποία στηρίζεται στή μία οὐσία τοῦ Θεοῦ, ἀλλά καί στήν ἑνότητα τῆς ἐνεργείας, τῶν ἰδιωμάτων καί τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ.
Εἶναι πολύ δύσκολο στόν ἀνθρώπινο νοῦ νά κατανοήσει τήν Τριαδικότητα τοῦ Θεοῦ, ἀκόμη καί ἐάν διαθέτει θεολογική κατάρτιση, καί γι᾽ αὐτό πάντοτε ἐλλοχεύει ὁ κίνδυνος νά ἑρμηνεύσει ὁ ἄνθρωπος λανθασμένα τό μυστήριο. Αὐτό συνέβη καί μέ τόν Ἄρειο, ὁ ὁποῖος, ἄν καί ἦταν ἱκανός θεολόγος, ἡ διδασκαλία του γιά τό δεύτερο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος, τόν Κύριο ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἦταν λανθασμένη καί κατά συνέπεια αἱρετική. Τό ἴδιο συνέβη καί μέ ὅσους ἀκολούθησαν, παρανοώντας τήν πίστη τῆς Ἐκκλησίας μας γιά τό Ἅγιο Πνεῦμα ἤ γιά τίς δύο φύσεις τοῦ Χριστοῦ καί ἔγιναν ἀφορμή σχισμάτων καί αἱρέσεων στήν Ἐκκλησία καί ὁδήγησαν στή σύγκληση τῶν Ἁγίων καί Οἰκουμενικῶν Συνόδων πού συνεκλήθησαν. Δέν ἦταν ἀμύητοι στή θεολογία. Οἱ περισσότεροι ἦταν ἱερεῖς καί ἐπίσκοποι, ἀλλά δυστυχῶς ἐπλανήθησαν προσπαθώντας νά ἐξηγήσουν τό ἀπροσπέλαστο γιά τόν ἀνθρώπινο νοῦ δόγμα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ.
Γι᾽ αὐτό καί ὅταν μιλοῦμε γιά τά θέματα αὐτά, μεταφέρουμε μέ πολύ σεβασμό καί προσοχή τούς λόγους τῶν ἁγίων Πατέρων, οἱ ὁποῖοι ἦταν καί ἐκεῖνοι ἰδιαίτερα προσεκτικοί. «ἵνα μή τοῦ προσήκοντος ἀποπίπτωσι», γιά νά μήν παρεκκλίνουν καί ἐκπέσουν ἀπό τήν ἀλήθεια, ὅπως χαρακτηριστικά σημειώνει ὁ Πατέρας τῆς Ὀρθοδόξου Δογματικῆς, ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός.