Κατά το διήμερο 6 και 7 Σεπτεμβρίου πανηγύρισε ο νεόδμητος Iερός Nαός των Aγίων Nεομαρτύρων Αθανασίου και Ιωάννου των Κουλακιωτών στη Χαλάστρα Θεσσαλονίκης επί τη εορτή του Αγίου Αθανασίου του Κουλακιώτου.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων το εσπέρας της εορτής χοροστάτησε στον Εσπερινό και κήρυξε και το θείο λόγο.
Ανήμερα της εορτής το πρωί ο Σεβασμιώτατος τέλεσε αρχιερατική θεία λειτουργία και κήρυξε το θείο λόγο.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στον Εσπερινό :
«Ἀκούσατε οὖν βασιλεῖς καί σύνετε … ἐνωτίσασθε οἱ κρατοῦντες πλήθους καί γεγαυρωμένοι ἐπί ὄχλοις ἐθνῶν».
Μία προειδοποίηση ἀπευθύνει ὁ σοφός Σολομῶν μέ τό ἀνάγνωσμα πού ἀκούσαμε πρίν ἀπό λίγο. Βασιλεύς καί ὁ ἴδιος, προειδοποιεῖ ὅσους κυβερνοῦν τόν κόσμο καί πιστεύουν ὅτι ἔχουν δύναμη καί ἰσχύ, γιατί ἄρχουν ἐθνῶν μεγάλων καί πολυαρίθμων καί αἰσθάνονται ὅτι αὐτό τούς ἐπιτρέπει νά ὑπερηφανεύονται, ὅτι ὅλη αὐτή ἡ ἰσχύς, ὅλη αὐτή ἡ δύναμη, πού αἰσθάνονται ὅτι ἔχουν, τούς διασφαλίζει καί τούς ἐπιτρέπει νά συμπεριφέρονται ἀνεξέλεγκτα.
Καί παρότι ὁ λόγος αὐτός τοῦ Σολομῶντος εἰπώθηκε πρίν ἀπό τρεῖς χιλιάδες χρόνια, συνεχίζει νά ἰσχύει, γιατί οἱ ἄρχοντες τοῦ κόσμου συνεχίζουν νά φέρονται μέ τόν ἴδιο τρόπο, συνεχίζουν νά νομίζουν ὅτι ἔχουν μία ἀναφαίρετη καί μόνιμη ἐξουσία πού τούς ἐπιτρέπει νά αὐθαιρετοῦν καί νά κάνουν ὅ,τι νομίζουν εἰς βάρος εἴτε τῶν ὑπηκόων τους εἴτε τῶν ἄλλων ἐθνῶν.
Ἄν ὅμως «οἱ κρατοῦντες πλήθους καί γεγαυρωμένοι ἐπί ὄχλοις ἐθνῶν» δέν μποροῦν νά κατανοήσουν καί νά συνειδητοποιήσουν ὅτι δέν εἶναι ἀνίκητοι, καί δέν θέλουν νά ἀκούσουν τήν προειδοποίηση τοῦ σοφοῦ Σολομῶντος πού καταλήγει λέγοντας ὅτι ἡ δύναμη καί ἡ ἐξουσία πού ἔχουν δέν εἶναι δική τους ἀλλά τοῦ Θεοῦ καί αὐτοί εἶναι ἁπλῶς διαχειριστές της, ἔρχονται γεγονότα καί ἄνθρωποι πού ἀνατρέπουν αὐτή τή βεβαιότητά τους.
Ἕνας ἀπό αὐτούς εἶναι, ἀδελφοί μου, καί ὁ τιμώμενος συμπολίτης μας, ὁ ἅγιος νεομάρτυς Ἀθανάσιος ὁ Κουλακιώτης, τό κλέος τῆς Χαλάστρας, ὁ γενναῖος ὁμολογητής τῆς πίστεως καί θαρραλέος μάρτυρας τοῦ Χριστοῦ.
Καί πῶς ἀνέτρεψε αὐτή τή βεβαιότητα τοῦ Τούρκου πασᾶ, πού διοικοῦσε τήν περιοχή αὐτή ἐν ὀνόματι τοῦ πανίσχυρου Τούρκου σουλτάνου καί πίστευε ὅτι εἶναι κυρίαρχος τῆς ζωῆς τῶν Ἑλλήνων ὀρθοδόξων χριστιανῶν;
Τήν ἀνέτρεψε πρωτίστως μέ τή σταθερότητά του στήν ἀλήθεια. Τόν συκοφάντησαν κάποιοι, ἐπιδιώκοντας νά τοῦ στήσουν παγίδα, ὅτι δῆθεν ὁμολόγησε τή μουσουλμανική πίστη καί κατά συνέπεια ἔπρεπε νά συμμορφωθεῖ μέ τίς ἐπιταγές της.
Ὅμως ὁ ἅγιος Ἀθανάσιος ἀντέκρουσε τή συκοφαντία καί προτίμησε νά φυλακισθεῖ ἀπό τό νά ἀποδεχθεῖ ἕνα ψέμα καί νά ἀρνηθεῖ τόν Χριστό.
Καί ὅταν οἱ Τοῦρκοι ἐπέμεναν καί τοῦ ὑποσχόταν τιμές καί δόξες, ἄν παραδεχόταν τόν θεό τους ὡς τόν ἀληθινό Θεό, ἀλλά καί τόν ἀπειλοῦσαν μέ μαρτύρια καί θάνατο, ἐάν δέν δεχόταν, ὁ ἅγιος Ἀθανάσιος ἔμεινε ἀκλόνητος στήν πίστη του, ἔμεινε ἀκλόνητος στήν ὁμολογία του ὅτι εἶναι χριστιανός καί προτιμᾶ περισσότερο ἀπό τά πλούτη καί τίς τιμές τοῦ κόσμου, περισσότερο καί ἀπό αὐτή τήν ἴδια τή ζωή του, τήν πίστη καί τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ.
Καί ἔτσι μαρτύρησε, καί ὁδηγήθηκε στήν ἀγχόνη καί ἔδωσε τή ζωή του γιά τήν πίστη του.
Ὑπάρχει, ἀδελφοί μου, μεγαλύτερη ἀνατροπή ἀπό αὐτήν στή βεβαιότητα ὅλων ἐκείνων οἱ ὁποῖοι πιστεύουν ὅτι ἔχουν τή δύναμη νά ἀλλάξουν τήν πίστη τῶν ἀνθρώπων, νά ἀλλάξουν τίς πεποιθήσεις τους καί τίς ἀρχές τους, γιατί νομίζουν ὅτι ἔχουν στά χέρια τους τή ζωή τους;
Ὑπάρχει μεγαλύτερη ἀνατροπή στή βεβαιότητα τῶν ἰσχυρῶν τοῦ κόσμου ἀπό τήν ἀκλόνητη ὁμολογία καί τή θυσία τῶν ἁγίων μαρτύρων;
Ἀσφαλῶς ὄχι, ἀδελφοί μου. Καί αὐτή ἡ ἀνατροπή πού ἐπιτυγχάνουν οἱ ἅγιοι μάρτυρες, αὐτή ἡ ἀνατροπή πού ἐπέτυχε καί ὁ ἑορταζόμενος ἅγιος νεομάρτυς Ἀθανάσιος ὁ Κουλακιώτης, εἶναι πού τούς ἀνυψώνει καί τούς ἀναδεικνύει ἰσχυρότερους ἀπό τούς ἰσχυρούς τῆς γῆς, γιατί ἔχουν μαζί τους, ἔχουν μέ τήν πίστη τους, τήν πανσθενουργό δύναμη τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ, ὥστε νά μποροῦν νά νικοῦν καί νά συντρίβουν τήν ἀλαζονεία καί τήν ἔπαρση ὅσων ἀμφισβητοῦν τόν Χριστό καί τή δύναμή του.
Αὐτή ὅμως ἡ νίκη καί αὐτός ὁ θρίαμβος τοῦ ἁγίου Ἀθανασίου ἐνισχύει, ἀδελφοί μου, καί τή δική μας πίστη καί μᾶς ὑποδεικνύει τόν δρόμο τόν ὁποῖο καλούμεθα νά βαδίσουμε καί ὡς ὀρθόδοξοι χριστιανοί ἀλλά καί ὡς Ἕλληνες. Γιατί σέ κάθε ἐποχή ὑπάρχουν «κρατοῦντες», οἱ ὁποῖοι στηριζόμενοι στή δύναμή τους καί στό πλῆθος τῶν ἀνθρώπων πού κυβερνοῦν μποροῦν νά ἐπιβάλλουν τή θέλησή τους καί νά ρυθμίσουν τή ζωή καί τήν πίστη τῶν ἄλλων ἀνθρώπων. Ὅμως ὅλοι αὐτοί δέν θά πρέπει νά μᾶς φοβίζουν, δέν θά πρέπει νά μᾶς κάνουν νά δειλιάζουμε, νά ὑποχωροῦμε ἀπό τίς ἀρχές μας καί νά προδίδουμε τήν πίστη μας. Ἐμεῖς θά πρέπει νά μένουμε σταθεροί καί ἀκλόνητοι, μιμούμενοι τό παράδειγμα τοῦ συμπολίτου μας ἁγίου νεομάρτυρος Ἀθανασίου τοῦ Κουλακιώτου καί νά ἔχουμε ἐμπιστοσύνη στή δύναμη τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος ἐνισχύει καί στηρίζει ὅσους τόν πιστεύουν, ὅσους τόν ἀγαποῦν, ὅσους εἶναι ἕτοιμοι νά θυσιασθοῦν γιά χάρη του, καί τούς ἀναδεικνύει νικητές, καταισχύνοντας τούς ἀντιπάλους τους, ὅπως τό ἔκανε καί στήν περίπτωση τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου Ἀθανασίου τοῦ Κουλακιώτου.
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στην Θεία Λειτουργία :
«Τῆς θύραθεν σοφίας κεκτημένος τάς χάριτας, ἐνήθλησας νομίμως ἀθλητά, Ἀθανάσιε», ψάλλει ὁ ἱερός ὑμνoγράφος τιμώντας τό ἐκλεκτό τέκνο τῆς Χαλάστρας, τόν ἅγιο νεομάρτυρα Ἀθανάσιο τόν Κουλακιώτη. Τιμώντας τόν συμπολίτη μας, στόν ὁποῖο εἶναι ἀφιερωμένος, ἀπό κοινοῦ μέ τόν ἄλλο νεομάρτυρα τῆς Χαλάστρας, τόν ἅγιο Ἰωάννη, ὁ περικαλλής αὐτός ἱερός ναός, πού ἀποτελεῖ δεῖγμα τῆς τιμῆς καί τῆς εὐσεβείας σας πρός τούς δύο ἁγίους, οἱ ὁποῖοι τίμησαν τόν τόπο αὐτό μέ τήν ὁμολογία τους ἀλλά καί μέ τή θυσία τῆς ζωῆς τους γιά χάρη τῆς πίστεως στόν Χριστό.
Τιμοῦμε, λοιπόν, σήμερα καί πανηγυρίζουμε τόν ἅγιο νεομάρτυρα Ἀθανάσιο. Καί τόν τιμοῦμε λίγες ἡμέρες πρίν ἀπό τήν ἑορτή τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, λίγες ἡμέρες πρίν νά ἀκούσουμε καί πάλι τόν Χριστό νά μᾶς λέγει: «ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν ἀπαρνησάσθω ἑαυτόν καί ἀράτω τόν σταυρόν αὐτοῦ καί ἀκολουθείτω μοι».
Τιμοῦμε τόν ἅγιο Ἀθανάσιο, γιατί ἄκουσε τή φωνή τοῦ Χριστοῦ καί δέχθηκε μέ προθυμία νά τόν ἀκολουθήσει, χωρίς νά διστάσει γιά τόν σταυρό πού θά σήκωνε.
Καί ἄς μήν νομίσει κανείς, ἀδελφοί μου, ὅτι ὁ διπλός σταυρός πού σήκωσε ὁ ἑορταζόμενος ἅγιος συμπολίτης μας ἦταν ἐλαφρύς ἤ εὔκολος.
Σήκωσε κατ᾽ ἀρχήν τόν σταυρό τῆς συκοφαντίας, γιατί κάποιοι βρέθηκαν νά τόν κατηγορήσουν ὅτι ἀρνήθηκε τόν Χριστό καί προσχώρησε στήν πίστη τῶν μουσουλμάνων.
Πόσο βαρύς μπορεῖ νά εἶναι αὐτός ὁ σταυρός τῆς συκοφαντίας, γιά κάποιον πού γνωρίζει ὅτι δέν εἶναι ἀλήθεια, ὅτι δέν ἔχει ἀρνηθεῖ ποτέ τόν Χριστό καί ὅτι εἶναι ἕτοιμος ἀνά πᾶσα στιγμή νά ὁμολογήσει τήν πίστη του καί νά θυσιασθεῖ γι᾽ αὐτήν!
Κι ὅμως ὁ ἅγιος Ἀθανάσιος τόν σήκωσε μέ ὑπομονή καί καρτερία, γιατί γνώριζε ὅτι καί αὐτή ἡ συκοφαντία εἶναι ἕνα εἶδος μαρτυρίου, τό ὁποῖο ὑπέμενε γιά χάρη τοῦ Χριστοῦ.
Καί ὕστερα κλήθηκε νά σηκώσει ἕναν ἀκόμη πιό βαρύ σταυρό, τόν σταυρό τοῦ μαρτυρίου καί τῆς θυσίας τῆς ζωῆς του, προκειμένου νά μήν ἀρνηθεῖ τήν πίστη του. Ἀλλά οὔτε ἐνώπιον αὐτοῦ τοῦ σταυροῦ δειλίασε ὁ ἅγιος Ἀθανάσιος. Τόν σήκωσε μέ χαρά, γιατί ἤξερε ὅτι αὐτή τή θυσία ζητᾶ ὁ Χριστός ἀπό ἐκεῖνον, ὁ Χριστός πού θυσιάσθηκε γιά τή σωτηρία μας, ὁ Χριστός πού δέχθηκε τόν πιό ἐπονείδιστο θάνατο, προκειμένου νά μᾶς ἀπαλλάξει ἀπό τίς ἁμαρτίες μας.
Ἤξερε καί πίστευε ὅμως ὅτι αὐτός ὁ σταυρός τοῦ μαρτυρίου εἶναι συγχρόνως καί τό μέσον καί ἡ κλίμαξ, ἡ ὁποία θά τόν ὁδηγήσει στόν οὐρανό, ἡ ὁποία θά τόν ὁδηγήσει κοντά στόν Χριστό καί θά τοῦ χαρίσει ἀντί γιά τήν πρόσκαιρη τήν αἰώνια ζωή.
Μέ αὐτή τήν πίστη σήκωσε τόν διπλό σταυρό του ὁ ἅγιος Ἀθανάσιος, καί «ἐνήθλησε νομίμως», ὅπως ψάλλει ὁ ἱερός ὑμνογράφος, γιά νά κερδίσει καί τόν στέφανο τῆς δικαιοσύνης ἀπό τά χέρια τοῦ ἀθλοθέτου καί ἀγωνοθέτου Θεοῦ, κατά τόν πρωτοκορυφαῖο ἀπόστολο Παῦλο.
Καί ὁ διπλός αὐτός σταυρός πού σήκωσε ὁ ἅγιος νεομάρτυς Ἀθανάσιος ἀποτελεῖ παράδειγμα καί γιά μᾶς, ἀδελφοί μου, πού τόν τιμοῦμε σήμερα.
Γιατί ἡ μεγαλύτερη τιμή πού μποροῦμε νά τοῦ προσφέρουμε εἶναι νά μιμηθοῦμε τό παράδειγμά του καί νά ἀνταποκριθοῦμε καί ἐμεῖς, ὅπως τό ἔκανε καί ἐκεῖνος σέ πολύ δυσκολότερες συνθῆκες ἀπό ἐμᾶς, στήν πρόσκληση τοῦ Χριστοῦ.
Καί ἔχουμε πολλές εὐκαιρίες νά δείξουμε τή διάθεσή μας νά σηκώσουμε τόν σταυρό μας προκειμένου νά ἀκολουθήσουμε τόν Χριστό. Γιατί μπορεῖ νά μήν ζοῦμε σέ μία ἐποχή κατά τήν ὁποία ἡ πίστη στόν Χριστό διώκεται φανερά, ὅπως στήν ἐποχή τοῦ ἁγίου Ἀθανασίου, ἀλλά πολλοί εἶναι οἱ πειρασμοί καί πολλές εἶναι οἱ δυσκολίες πού ἀντιμετωπίζουμε καί ἐμεῖς στήν καθημερινότητά μας. Καί συχνά καλούμεθα νά ἀντιμετωπίσουμε καί τίς συκοφαντίες τῶν ἀνθρώπων καί τίς προκλήσεις καί τίς εἰρωνεῖες τους γιά τήν πίστη μας καί νά μείνουμε σταθεροί σέ ὅσα μάθαμε καί διδαχθήκαμε μέσα στήν Ἐκκλησία, ἔστω καί ἐάν αὐτό ἔχει κάποιο κόστος, κόστος τό ὁποῖο εἶναι βεβαίως μικρό καί ἀσήμαντο ἔναντι τῆς θυσίας τῆς ζωῆς καί τοῦ μαρτυρίου πού ὑπέμεινε ὁ ἅγιος Ἀθανάσιος, ἔχει ὅμως καί αὐτό τήν ἀνταμοιβή του ἀπό τόν Χριστό.
Γι᾽ αὐτό ἄς μήν δειλιάζουμε, ἀδελφοί μου, ἀλλά ἄς ἀκολουθοῦμε τά ἴχνη τοῦ ἁγίου ἐνδόξου νεομάρτυρος Ἀθανασίου τοῦ Κουλακιώτου, καί διά τῶν πρεσβειῶν του ἄς μᾶς ἀξιώσει ὁ Χριστός νά ἄρουμε ὅποιον σταυρό ἐπιτρέπει Ἐκεῖνος νά σηκώσουμε γιά νά φθάσουμε καί ἐμεῖς στό ποθητό τέρμα καί τή δόξα τῆς βασιλείας του. Ἀμήν.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ