Την Κυριακή των Βαΐων 17 Απριλίου το πρωί, όπως κάθε χρόνο, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον Ιερό Ναό των Αγίων Αναργύρων Βεροίας.
Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας πραγματοποιήθηκε, εντός του Ιερού Ναού, λιτάνευση της εικόνας της Βαϊοφόρου και ευλογήθηκαν τα βάϊα.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ἦλθον οὐ διά τόν Ἰησοῦν μόνον, ἀλλ᾽ ἵνα καί τόν Λάζαρον ἴδωσιν ὅν ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν».
Κυριακή τῶν Βαΐων σήμερα καί τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα μᾶς μεταφέρει στά Ἱεροσόλυμα, ἐκεῖ πού εἰσέρχεται σήμερα ὁ Χριστός ἐπί πώλου ὄνου.
Χθές εἶχε ἀναστήσει στή Βηθανία τόν φίλο του Λάζαρο, ὁλοκληρώνοντας οὐσιαστικά μέ τό θαῦμα αὐτό τόν κύκλο τῆς δημόσιας ζωῆς του, καί τώρα βαδίζει πρός τό Πάθος γιά νά τελειώσει μέ αὐτό τό ἔργο τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων πού τοῦ εἶχε ἀναθέσει ὁ οὐράνιος Πατέρας του.
Δέν ἔρχεται μόνο ὁ Χριστός ὅμως σήμερα στά Ἱεροσόλυμα, ἀλλά ἔρχεται καί πλῆθος ἀνθρώπων γιά τήν ἑορτή τοῦ Πάσχα τῶν Ἰουδαίων, ἀλλά καί γιά νά δεῖ τόν ἀναστημένο Λάζαρο. Τό θαῦμα τῆς ἀναστάσεώς του εἶχε γίνει γνωστό καί εἶχε κινήσει τό ἐνδιαφέρον πολλῶν. «Ἦλθον οὐ διά τόν Ἰησοῦν μόνον, ἀλλ᾽ ἵνα καί τόν Λάζαρον ἴδωσιν ὅν ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν», σημειώνει ὁ εὐαγγελιστής Ἰωάννης. Δέν ἦλθαν νά δοῦν μόνο τόν Ἰησοῦ, ἀλλά καί τόν Λάζαρο τόν ὁποῖο ἀνέστησε.
Ἡ παρατήρηση αὐτή τοῦ ἱεροῦ εὐαγγελιστοῦ δέν ἀναδεικνύει μόνο τή φυσική περιέργεια τῶν ἀνθρώπων, πού τούς ἑλκύει κάθε τι νέο, παράξενο ἤ ἐντυπωσιακό, ἀλλά καί τήν ἀδυναμία τῶν συγκεκριμένων νά ἱεραρχοῦν τά πράγματα στή ζωή τους μέ τόν πρέποντα τρόπο.
Εἶχαν δεῖ καί εἶχαν συναντήσει οἱ περισσότεροι Ἰουδαῖοι τόν Χριστό. Ἐπί τρία χρόνια κυκλοφοροῦσε στίς πόλεις καί τά χωριά τους, δίδασκε στίς συναγωγές, κήρυττε στούς ἀνθρώπους, θεράπευε ἀσθενεῖς, ἀπάλλασσε δαιμονισμένους ἀπό τά δαιμόνια, ἤγειρε νεκρούς, περιπατοῦσε ἐπί τῶν κυμάτων καί χόρταινε τό πλῆθος μέ πέντε ἄρτους καί δύο ἰχθύας. Ἐπί τρία χρόνια ἄλλοι τόν θεωροῦσαν ὡς τόν Μεσσία ἤ ὡς κάποιο προφήτη, ὅλοι ὅμως, μέ ἐξαίρεση τούς Γραμματεῖς καί τούς Φαρισαίους, θά πρέπει νά εἶχαν πεισθεῖ γιά τή θεία του δύναμη· γι᾽αὐτό καί συνωθοῦντο ὅπου καί ἄν πήγαινε γιά νά τόν δοῦν.
Σήμερα ὅμως ἱεραρχοῦν δύο ἐντελῶς διαφορετικά πράγματα μέ τόν ἴδιο τρόπο. Τοποθετοῦν τόν Χριστό στήν ἴδια κατηγορία μέ τόν ἀναστημένο Λάζαρο στήν ἴδια βαθμίδα ἐνδιαφέροντος. Τοποθετοῦν τόν Θεάνθρωπο Σωτήρα καί Λυτρωτή μέ τό πρόσωπο τοῦ θαύματος, σάν νά ἐπρόκειτο γιά δύο ὅμοια καί ἰσότιμα πράγματα. Τοποθετοῦν στήν ἴδια σειρά τόν Θεό μέ τό πλάσμα του, ἀδυνατώντας νά ἀντιληφθοῦν ὅτι ὁ Χριστός δέν εἶναι θαυματοποιός, δέν εἶναι πολύ περισσότερο μάγος, ἀλλά εἶναι ὁ ἐνανθρωπήσας Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ, αὐτός πού ἔγινε ἄνθρωπος καί «τοῖς ἀνθρώποις συνανεστράφη» γιά τή σωτηρία τους.
Συγχέουν τόν Θεό μέ τό ἀξιοθέατο, καί γι᾽ αὐτό σύντομα μεταβάλλουν τή στάση τους καί ἀπό τά «ὠσαννά, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος» πού ἐπιφωνοῦν σήμερα, θά ἀπαιτήσουν ἀπό τόν Πιλάτο σέ λίγες ἡμέρες «ἄρον, ἄρον σταύρωσον αὐτόν».
«Ἦλθον οὐ διά τόν Ἰησοῦν μόνον, ἀλλ᾽ ἵνα καί τόν Λάζαρον ἴδωσιν ὅν ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν».
Ἡ παρατήρηση τοῦ ἱεροῦ εὐαγγελιστοῦ γιά τούς συμπολίτες του Ἰουδαίους δίδει καί σέ μᾶς σήμερα τήν εὐκαιρία νά ἐξετάσουμε τόν ἑαυτό μας καί τή στάση μας ἔναντι τοῦ Χριστοῦ.
Γιά ποιόν λόγο ἐρχόμαστε κάθε Κυριακή ἤ καί κάθε μεγάλη ἑορτή στούς ἱερούς μας ναούς; Ἐρχόμαστε ἄραγε ἔχοντας ὡς πρώτη προτεραιότητά μας τόν Χριστό, ὁ ὁποῖος εἶναι παρών σέ κάθε θεία Λειτουργία ὡς προσφέρων καί προσφερόμενος; Ἤ μήπως ἐρχόμαστε ἀπό συνήθεια ἤ γιά νά συναντήσουμε γνωστούς καί φίλους, ἤ καί γιά πιό εὐτελῆ καί κοσμικά ἀκόμη πράγματα;
Ἐρχόμαστε στόν ναό γιά νά συναντήσουμε τόν Χριστό, ἔχοντας συναίσθηση ποιόν πᾶμε νά συναντήσουμε καί τί θέλουμε ἀπό τή συνάντηση αὐτή, ἤ μήπως ἐρχόμαστε καί ἐμεῖς γιά νά δοῦμε π.χ. μία εἰκόνα πού ἀκούσαμε ὅτι δακρύζει ἤ μυροβλύζει ἤ θαυματουργεῖ, ἀντιμετωπίζοντας αὐτά τά θαύματα τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ ὡς παράδοξα καί ὡς ἀξιοθέτα, χωρίς νά συνειδητοποιοῦμε τήν πνευματική τους διάσταση καί τήν ὠφέλεια πού προκύπτει; Τί κρύβεται πίσω ἀπό κάθε εἰκόνα πού θαυματουργεῖ ἤ μυροβλύζει ἤ κάθε ἅγιο λείψανο; Ποιός κρύβεται; Δέν κρύβεται ὁ ἴδιος ὁ Χριστός; Δέν κρύβεται ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ;
Πολλές φορές πᾶμε στήν Ἐκκλησία γιά νά ἀκούσουμε ἕναν καλό ψάλτη, ἕναν καλό ἱερέα ἤ καί ἕναν καλό Δεσπότη, χωρίς νά ἀξιολογήσουμε καί νά ἱεραρχήσουμε τά πράγματα, ὅπως πρέπει. Ὅλα αὐτά βοηθοῦν, ἀλλά ἐκεῖνο πού πρέπει νά ἔχει πρώτη θέση μέσα μας εἶναι ὅτι πᾶμε νά συναντήσουμε τόν Χριστό, πᾶμε νά συνομιλήσουμε μέ τόν Χριστό, πᾶμε νά κοινωνήσουμε τόν Χριστό.
Ὁ Χριστός δέν κατακρίνει τή ἔμφυτη ἀνθρώπινη περιέργεια καί σέ ὁρισμένες περιπτώσεις τήν ἱκανοποιεῖ, προκειμένου νά βοηθήσει τόν ἄνθρωπο νά πιστεύσει, ἀλλά μᾶς θέλει κοντά του ἀποκλειστικά γιά Ἐκεῖνον, μᾶς θέλει κοντά του μέ πίστη καί ὄχι ὡς φιλοπερίεργους ἐπισκέπτες του, πού θά τόν ἐγκαταλείψουμε μέ μία ἁπλῆ ἀφορμή.
Ἄς πλησιάζουμε, λοιπόν, τόν Χριστό, μέ τή συναίσθηση ὅτι εἶναι ὁ Σωτήρας μας. Ἄς τόν πλησιάζουμε μέ πόθο καί λαχτάρα νά εἴμεθα κοντά του, νά ἀκοῦμε τόν λόγο του, νά κοινωνοῦμε τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματός του, θέτοντας τόν Χριστό ὡς τήν πρώτη προτεραιότητά μας, γιά νά ὁδηγηθοῦμε στή σωτηρία πού μᾶς χάρισε μέ τή θυσία καί τήν Ἀνάστασή του. Ἄλλωστε, τό ἔργο τοῦ Κυρίου μας αὐτό ἦταν, νά ἔλθει, νά μᾶς συναντήσει, νά τόν ἀγαπήσουμε, νά μπεῖ στή ζωή μας καί νά μποῦμε καί ἐμεῖς στή δική του ζωή, γιά νά ἀπολαύσουμε ὄχι αὐτή τή ζωή μόνο, τήν προσωρινή ἀλλά τήν αἰώνια, νά συναναστηθοῦμε μέ τόν Χριστό καί νά ζήσουμε αἰώνια μαζί του.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ