Κατά το διήμερο 31 Οκτωβρίου και 1 Νοεμβρίου εορτάστηκε στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας,Ναούσης και Καμπανίας η εορτή των Αγίων Αναργύρων.
Την Τρίτη 31 Οκτωβρίου το απόγευμα, ο Σεβ.Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον εσπερινό και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό στον Στενήμαχο Ημαθίας.
Την Τετάρτη 1 Νοεμβρίου το πρωί, ανήμερα της εορτής των Αγίων Αναργύρων, ο Σεβ.Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων, χοροστάτησε στον όρθρο, τέλεσε την θεία Λειτουργία και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Βεροίας.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στον Εσπερινό :
«Ἡ πηγή τῶν ἰαμάτων, ἕνα καί μόνον ἐθεράπευε τοῦ ἔτους· ἡ σκηνή τῶν Ἀναργύρων, ἅπαν τό πλῆθος θεραπεύει τῶν νοσούντων», ἔψαλαν, ἀδελφοί μου, πρό ὀλίγου οἱ χοροί τῶν ἱεροψαλτῶν πρός τιμήν τῶν ἁγίων ἐνδόξων Ἀναργύρων Κοσμᾶ καί Δαμιανοῦ, παρουσιάζοντάς μας τίς δύο ἀντίθετες πραγματικότητες στίς ὁποῖες ἀναφέρεται ὁ ἱερός ὑμνογράφος τῆς Ἐκκλησίας μας.
Καί ποιές εἶναι αὐτές; Ἡ πρώτη πραγματικότητα εἶναι αὐτή τήν ὁποία μᾶς ἀφηγεῖται ὁ ἱερός εὐαγγελιστής σχετικά μέ τήν Προβατική κολυμβήθρα, ἐκεῖ ὅπου ἔκειτο «πλῆθος τυφλῶν καί χωλῶν» καί κάθε εἴδους ἀσθενῶν, περιμένοντας τήν κάθοδο τοῦ ἀγγέλου, πού θά τάρασσε τό νερό. Ὅμως ἐκεῖ ἕνας μόνο θεραπευόταν τόν χρόνο, ὅποιος προλάβαινε νά μπεῖ πρῶτος, γι᾽αὐτό καί ὁ παράλυτος τόν ὁποῖο θεράπευσε ὁ Χριστός περίμενε 38 ὁλόκληρα χρόνια.
Ἡ δεύτερη πραγματικότητα εἶναι αὐτή τοῦ ναοῦ τῶν ἁγίων Ἀναργύρων, ἐκεῖ ὅπου ὅποιος προσέτρεχε θεραπευόταν, χωρίς ἐξαίρεση, χωρίς ἀναμονή. Γιατί οἱ ἅγιοι Ἀνάργυροι, οἱ ἅγιοι Κοσμᾶς καί Δαμιανός, τῶν ὁποίων τήν ἱερά μνήμη τελοῦμε σήμερα, ἀδελφοί μου, διέχεαν τή χάρη πού ἔλαβαν ἀπό τόν Χριστό σέ ὅλους τούς ἀσθενεῖς πού ἔσπευδαν πρός αὐτούς ζητώντας τή θεραπεία καί τήν ἀπαλλαγή ἀπό τίς ἀσθένειες πού τούς ταλαιπωροῦσαν καί τούς κατέτρυχαν. Ἔκαναν δηλαδή αὐτό πού ἔκαναν καί ὅταν βρισκόταν ἐν ζωῇ, θεραπεύοντας μέ τή δύναμη τοῦ Θεοῦ ὅλους τούς ἀρρώστους πού ζητοῦσαν τή βοήθειά τους.
Δέν τό ἔκαναν ὅμως αὐτό μόνο στό παρελθόν. Δέν τό ἔκαναν μόνο στόν ναό τους καί στό περίφημο μοναστήρι τους στήν Κωνσταντινούπολη. Τό κάνουν, ἀδελφοί μου, καί σήμερα. Τό κάνουν καί σέ αὐτό τόν ἱερό ναό πού εἶναι ἀφιερωμένος στή χάρη τους καί σέ κάθε ἱερό τους ναό καί γιά κάθε πιστό πού προσφεύγει σ᾽ αὐτούς, πού ἀσπάζεται μέ εὐλάβεια τήν ἱερή τους εἰκόνα, πού ζητᾶ μέ πίστη τήν ἐπέμβαση καί τή θεραπεία.
Πόσο πιό προνομιοῦχοι εἴμεθα ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, οἱ ὁποῖοι ἔχουμε αὐτή τή μεγάλη εὐλογία στή ζωή μας. Νά ἔχουμε προστάτες καί βοηθούς καί θεραπευτές τούς ἁγίους Ἀναργύρους καθημερινά στή ζωή μας καί νά μποροῦμε νά καταφεύγουμε στή χάρη τους μέ τή βεβαιότητα ὅτι θά λάβουμε τήν ἴαση καί τή θεραπεία πού ζητοῦμε, γιατί οἱ ἅγιοι Κοσμᾶς καί Δαμιανός εἶναι φιλεύσπλαγχνοι καί φιλάνθρωποι καί προσφέρουν τή χάρη πού ἔλαβαν ἀπό τόν Θεό ἀφειδῶς καί μέ πολλή ἀγάπη στούς ἀνθρώπους.
Ἡ μεγάλη ὅμως αὐτή εὔνοια τοῦ Θεοῦ πρός ἐμᾶς, ἀδελφοί μου, ἔναντι τῶν παλαιῶν Ἰσραηλιτῶν πού ἀνέμεναν τή θεραπεία ἀπό τήν κάθοδο τοῦ ἀγγέλου στήν Προβατική κολυμβήθρα, θά πρέπει νά μᾶς παρακινήσει, ὥστε νά ἀνταποκριθοῦμε σέ αὐτή μέ τή στάση μας καί τή ζωή μας.
Θά πρέπει νά μᾶς παρακινήσει ὄχι μόνο νά μήν περιμένουμε ἀδρανεῖς τή θεραπεία τῆς ὅποιας σωματικῆς ἤ ψυχικῆς μας ἀσθενείας, ἀλλά νά προσπαθοῦμε καί νά ἀγωνιζόμεθα νά ὁμοιάσουμε στή ζωή μας τούς ἑορταζομένους ἁγίους Ἀναργύρους. Νά τούς ὁμοιάσουμε στήν πίστη στόν Θεό καί στήν ἀγάπη στόν Θεό καί στούς ἀνθρώπους. Διότι ἡ πίστη καί ἡ ἀγάπη τους στόν Θεό, ἀλλά καί ἡ ἀγάπη τους στούς ἀνθρώπους ἦταν αὐτές πού προσείλκυσαν τή χάρη τοῦ Θεοῦ.
Πολλές φορές, ἀδελφοί μου, ἀντιμετωπίζουμε τίς δύο αὐτές ἀρετές ἐπιπόλαια καί ἐπιφανειακά. Λέμε ὅτι ἔχουμε πίστη στόν Θεό, γιατί βαπτισθήκαμε χριστιανοί καί πηγαίνουμε στήν ἐκκλησία. Λέμε ὅτι ἔχουμε πίστη στόν Θεό, γιατί στίς δύσκολες στιγμές τῆς ζωῆς μας προσευχόμεθα καί ἐπικαλούμεθα τή βοήθειά του. Ὅμως αὐτή δέν εἶναι ἡ πίστη πού περιμένει ὁ Χριστός ἀπό ἐμᾶς. Δέν εἶναι ἡ πίστη πού εἶχαν οἱ ἅγιοι Ἀνάργυροι. Ὁ Χριστός θέλει τήν πίστη μας νά μήν περιορίζεται στά λόγια ἀλλά νά ἀποδεικνύεται μέ ἔργα, γιατί, ὅπως λέει καί ὁ ἅγιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος, «πίστις ἄνευ ἔργων νεκρά ἐστί». Πίστη δηλαδή πού δέν τεκμηριώνεται μέ ἔργα εἶναι νεκρή. Δέν ἔχει κανένα νόημα καί καμιά σημασία.
Καί ποιά εἶναι τά ἔργα μέ τά ὁποῖα θά πρέπει νά ἀποδεικνύουμε τήν πίστη μας; Εἶναι, ἀδελφοί μου, τά ἀγαθά ἔργα, τά ἔργα τῶν ἀρετῶν, τά ἔργα τῆς ἀγάπης. Ἀποδεικνύουμε τήν πίστη μας στόν Χριστό, ὅταν κάνουμε ὅσα μᾶς λέει νά κάνουμε, ὅταν τηροῦμε τίς ἐντολές. Διαφορετικά μπορεῖ νά λέμε ὅτι τόν πιστεύουμε, ἀλλά στήν πράξη τόν ἀρνούμεθα, ἐφόσον τά ἔργα μας καί ἡ ζωή μας δέν εἶναι αὐτά πού Ἐκεῖνος μᾶς ζητᾶ.
Ἐάν ὅμως προσπαθοῦμε νά ἐφαρμόζουμε ὅσα μᾶς δίδαξε, ἐάν κυρίως προσφέρουμε ἔργα ἀγάπης, βοηθείας καί συμπαραστάσεως στούς ἀδελφούς μας πού ἔχουν τήν ἀνάγκη μας καί ἀναστρεφόμεθα στόν κόσμο ὄχι ἐπιδιώκοντας τό δικό μας συμφέρον ἀλλά τό συμφέρον τῶν ἄλλων, τότε, ἀδελφοί μου, θά ἀνταποκρινόμεθα στή μεγάλη αὐτή εὔνοια τοῦ Θεοῦ, νά παρέχει καί σέ μᾶς τόσο πλούσια τή χάρη του διά τῶν ἑορταζομένων ἁγίων Ἀναργύρων, ἀλλά καί νά τήν προσελκύουμε ἀκόμη περισσότερο στή ζωή μας.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στην θεία Λειτουργία :
«Καί ἔτι καθ᾽ ὑπερβολήν ὁδόν ὑμῖν δείκνυμι».
Ἑορτή τῶν ἁγίων καί θαυματουργῶν Ἀναργύρων Κοσμᾶ καί Δαμιανοῦ καί στό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα ἀκούσαμε τόν πρωτοκορυφαῖο ἀπόστολο Παῦλο νά ὑπενθυμίζει στούς χριστιανούς τῆς Κορίνθου ἀλλά καί πρός ὅλους ἐμᾶς δύο μεγάλες ἀλήθειες.
Ἡ πρώτη εἶναι ὅτι ὅλοι ὅσοι βαπτισθήκαμε στό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ εἴμεθα μέλη τοῦ σώματός του. Ἀνήκουμε σέ Ἐκεῖνον καί συγχρόνως ἀποτελοῦμε μαζί μέ τούς ἀδελφούς μας τό κοινό σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τήν Ἐκκλησία.
Ἡ δεύτερη ἀλήθεια εἶναι ὅτι ὁ Θεός ἔχει δώσει στόν καθένα μας διαφορετικά χαρίσματα, ἀνάλογα μέ τήν προσωπικότητα καί τήν ἰδιοσυγκρασία του, μέ σκοπό νά ἐξυπηρετοῦν τίς ἀνάγκες τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ καί νά οἰκοδομοῦν ὁ ἕνας τόν ἄλλο, χωρίς αὐτό νά ἀποτελεῖ διάκριση ἤ ἄνιση μεταχείριση ἀπό τήν πλευρά τοῦ Θεοῦ.
Ἐπειδή ὅμως ὁ ἀπόστολος γνωρίζει ὅτι ἡ ἀνθρώπινη ἀδυναμία πολλές φορές δέν μπορεῖ νά κατανοήσει τόν λόγο τῶν διαφορετικῶν χαρισμάτων πού ἔχει δώσει ὁ Θεός στούς ἀνθρώπους, καί συχνά ἡ διαφορετικότητα ἐξελίσσεται σέ ἀνταγωνιστικότητα μεταξύ τους, γι᾽ αὐτό ὄχι μόνο συστήνει στούς Κορινθίους νά ἐπιδιώκουν τά «κρείττονα» χαρίσματα, τά πλέον τέλεια, μέ τόν προσωπικό τους ἀγώνα, ἀλλά τούς ὑποδεικνύει, καί συγχρόνως ὑποδεικνύει καί σέ μᾶς, τόν δρόμο πού πρέπει νά ἀκολουθήσουμε, ἐφόσον θέλουμε ὄντως νά ἔχουμε τά ὑψηλά καί κρείττονα χαρίσματα.
Μᾶς ὑποδεικνύει, λοιπόν, ἀδελφοί μου, ὁ ἀπόστολος Παῦλος τήν καθ᾽ ὑπερβολήν ὁδόν. Μᾶς ὑποδεικνύει ὅ,τι ὑψηλότερο, ὅ,τι σπουδαιότερο καί ὅ,τι σημαντικότερο μπορεῖ νά ἐπιδιώξει καί νά ἐπιτύχει ὁ ἄνθρωπος, καί αὐτό εἶναι ἡ ἀγάπη. Αὐτή εἶναι ἡ μεγάλη, ἡ θεία ἀρετή, διότι ὁ Θεός τήν διαθέτει στόν ὑπέρτατο βαθμό καί ἡ ὕπαρξή του ταυτίζεται μέ αὐτήν, ἐφόσον «ὁ Θεός ἀγάπη ἐστι».
Αὐτή τήν ὁδό τῆς ἀγάπης μᾶς ὑποδεικνύει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, διότι εἶναι ἡ μόνη ὁδός πού μπορεῖ νά ὁδηγήσει τόν ἄνθρωπο πολύ ψηλά, νά τόν κάνει νά ξεπεράσει τά πάντα καί νά φθάσει στόν Θεό. Γιατί ἡ ἀγάπη ὑπερκαλύπτει ὅλες τίς ἀρετές, καθώς αὐτός πού ἔχει τήν ἀρετή τῆς ἀγάπης ἔχει καί ὅλες τίς ἄλλες ἀρετές.
Ὁ ἀπόστολος ἀναφέρεται βεβαίως στήν πραγματική ἀγάπη. Ὄχι σέ αὐτήν πού περιορίζεται σέ συναισθηματισμούς καί ὡραῖα λόγια, ἀλλά σέ αὐτήν ἡ ὁποία κάνει τόν ἄνθρωπο νά ὑπερβαίνει τόν ἑαυτό, νά θυσιάζει τόν ἑαυτό του γιά τό καλό τοῦ συνανθρώπου του, ἔστω καί ἄν αὐτός εἶναι ὁ ἐχθρός μας.
Αὐτή τήν ἀγάπη εἶχαν, ἀδελφοί μου, καί οἱ ἑορταζόμενοι σήμερα ἅγιοι Ἀνάργυροι Κοσμᾶς καί Δαμιανός. Εἶχαν τόσο μεγάλη ἀγάπη πρός ὅλους τούς ἀνθρώπους, ὥστε συνέπασχαν μαζί τους καί ἔσπευδαν νά τούς θεραπεύσουν ὄχι μόνο μέ τήν ἰατρική ἐπιστήμη πού κατεῖχαν ἀλλά καί μέ τήν προσευχή τους καί τή χάρη πού ὁ Θεός τούς εἶχε δώσει πλούσια.
Καί τούς τήν εἶχε δώσει, διότι οἱ ἅγιοι Ἀνάργυροι Κοσμᾶς καί Δαμιανός δέν ἐπεδίωκαν τίποτε γιά τόν ἑαυτό τους. Δέν ἐπιζητοῦσαν οὔτε δόξα, οὔτε τιμές, οὔτε χρήματα. Αὐτό πού ἐπεδίωκαν ἦταν νά χαρίσουν τήν ἴαση στούς ἀνθρώπους καί νά τούς ἀπαλλάξουν ἀπό τόν πόνο καί τά δεινά τῆς ἀσθενείας τους, καί ἀκόμη νά τούς δείξουν μέσα ἀπό τή δική τους ἀγάπη τήν ἀγάπη τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ γιά τό πλάσμα του.
Μέ αὐτό τόν τρόπο βάδισαν οἱ ἅγιοι καί θαυματουργοί Ἀνάργυροι τήν καθ᾽ ὑπερβολήν ὁδό πού μᾶς συστήνει ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Παῦλος, καί γι᾽ αὐτό ἔλαβαν καί καθ᾽ ὑπερβολήν τή χάρη τοῦ Θεοῦ, ὥστε νά μήν θεραπεύουν μόνο ἐν ζωῇ τούς ἀνθρώπους, ἀλλά καί μετά τήν κοίμησή τους καί νά εἶναι καί γιά ὅλους ἐμᾶς ὄχι μόνο καταφυγή καί βοήθεια, ἀφοῦ μποροῦμε νά προστρέχουμε στή χάρη τους, νά ζητοῦμε τήν ἐπέμβασή τους καί νά λαμβάνουμε τή θεραπεία τῶν σωματικῶν ἀλλά καί τῶν ψυχικῶν μας ἀσθενειῶν, ἀλλά εἶναι καί παράδειγμα καί πρότυπο γιά ὅλους ἐμᾶς πού θέλουμε νά βαδίσουμε τήν «καθ᾽ ὑπερβολήν ὁδόν», τήν ὁδό τῆς ἀγάπης.
Πολλές φορές, ἀδελφοί μου, ζητοῦμε καί ἐμεῖς νά διακριθοῦμε· ζητοῦμε νά ξεχωρίσουμε ἀπό τούς ἄλλους ἀνθρώπους καί ἀναζητοῦμε τρόπους γιά νά τό ἐπιτύχουμε, ξεχνώντας ὅμως ὅτι ὁ κατ᾽ ἐξοχήν τρόπος γιά νά διακριθοῦμε, ὄχι στά μάτια τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά στά μάτια τοῦ Θεοῦ, πού ἔχει καί βαρύνουσα σημασία, γιατί ἡ διάκριση αὐτή δέν εἶναι προσωρινή, ἀλλά μόνιμη καί αἰώνια, εἶναι ἡ ἀγάπη πρός τούς ἀδελφούς μας, εἶναι ἡ θυσιαστική μέριμνά μας γι᾽ αὐτούς καί γιά ὅλες τίς ἀνάγκες τους.
Τιμώντας, λοιπόν, σήμερα, ἀδελφοί μου, τούς ἁγίους Κοσμᾶ καί Δαμιανό, τούς θαυματουργούς ἁγίους Ἀναργύρους πού ἔκαναν πράξη ζωῆς τήν ἀγάπη, ἄς προσπαθήσουμε νά ἀκολουθήοουμε καί ἐμεῖς τόν ἴδιο δρόμο. Καί ἀφήνοντας κατά μέρος ἄλλες ὑπερβολές τῆς ζωῆς μας, ἄς βαδίσουμε καί ἐμεῖς τήν καθ᾽ ὑπερβολήν ὁδό, τήν ὁδό τῆς ἀγάπης, γιά νά ἔχουμε καί ἐμεῖς τή χάρη καί τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ στή ζωή μας.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ